Skal Google vælge for dig?

Et af de store formål med SEO er netop at blive udvalgt og placeret blandt de første resultater hos Google, når en bruger laver relevante søgninger, der angår din hjemmeside og dens undersider. Hvor meget magt vil du selv have, og hvor meget magt skal Google have over den placering? Svaret er forhåbentligt dig!

Lad os lige slå fast med det samme, at Google selvfølgelig tager den store beslutning i sidste ende, men du kan via dette trick undgå, at Google tager et uheldigt eller utilsigtet valg for dig, når den skal bedømme, hvordan din hjemmeside og dens indhold på de mange undersider skal placeres.

Du ved måske godt, at Google ikke er vild med duplikeret indhold. Den store søgemaskine vil helst undgå at henvise til den slags sider, da de kan være spam.
Men måske står du i en situation, hvor du har mange undersider – for eksempel produktbeskrivelser – hvor en del tekstindhold går igen i nogenlunde samme form og ikke kan ændres særligt meget.

Tricket er her, at hvis du har en del undersider, der ligner hinanden, skal du bruge kanonisering, hvilket vil sige, at du med denne metode forklarer Google, hvilken af dine sider, der er autoritativ, også kaldet kanonisk, og dermed vægte denne side højere end de andre, der ligner den.

Har du fået blod på tanden til blive endnu klogere på SEO og finde råd og vejledning? Så følg linket her: https://seopris.dk/

Anders Lundtang Hansen